استعدادهای اخلاقی
حتما تایید میکنید که یک کودک دو، سه ساله، بدی و قُبح بدقولی و یا دروغگویی را درک میکند. آیا شما قبلا به او آموزشی دادهاید؟ مسلماً نه! پس این درک از کجا ناشی میشود؟ این دسته از ویژگیها که مربوط به درک خوبی و بدی کارها و اخلاقمداری فرد میشود را میتوان در گروه استعدادهای اخلاقی جای داد و ما برای داشتن جامعهای متعالی به اخلاق به عنوان نوعی هسته و بنیان مرکزی نیازمندیم.
استعدادهای معرفتی
همه ما در مواقع سختی و ناامیدی کامل، کورسوی امیدی را در قلبمان حس کردهایم و در همان لحظات بسیار سخت، احساس کردهایم که شاید راه نجاتی پیدا شود. این اتفاق که در همه انسانها مشترک است، خبر از وجود نوعی معرفت در قلب ما دارد ... معرفت به خدای مهربان ... و ما باید برای رشد و شکوفایی صحیح، این دسته از استعدادها را نه تنها نادیده نگیریم، بلکه در جهت پرورش آنها حرکت کنیم ...
استعدادهای عمومی
این دسته همان گروهی از استعدادها هستند که همه مراکز استعدادیابی به دنبال کشف و شکوفایی آنها هستند: استعدادهایی که عموما بر مبنای هوشهای چندگانه گاردنر شکل گرفتهاند و شامل استعداد ریاضی ـ منطقی، زبانآموزی، کشف و کاوش در طبیعت، ورزش و حرکات بدنی، موسیقی و لحن و آهنگ، نقاشی و تجسم و ... میشود.