✅ مباحث مقدماتی:
🔺تربیت چیست و تربیت دینی کدام است؟
🔺تربیت برای کدامین هدف؟ (پرورش چمرانها یا اوپنهایمرها؟)
🔺هدف از تربیت در نگاه آیات و روایات
🔺 انواع استعدادها بر مبنای انسانشناسی دینی؛
✅ راههای شکوفایی استعدادهای معرفتی و شناسایی موانع شکوفایی آنها:
🔺آیا کودکان از وجود خداوند فهم و درک دارند؟
مقایسه نظریات مشهور در کشور با یافتههای جدید اندیشمندان: کودکان از حدود چهار سالگی درباره خداوند درک و دریافت دارند!
🔺بررسی روانشناختی نوع رفتار والدین یا مربی بر تصویر ذهنی کودک از خداوند در دوره کودکی اول (بدو تولد تا سه سالگی) و کودکی دوم (سه تا هفت سالگی)
نگاهی به اصول و تکنیکهای موجود در روایات دراین رابطه.
🔺دلبستگیهای مکانی (بحثی مهم در روانشناسی محیطی) چگونه در ایجاد ریشههای هویتی در کودکان ایفای نقش میکنند؟
مهد هیأت، آری یا نه؟ مهد ـ مسجد، آری یا نه؟
🔺خردورزی به عنوان مبنای دینورزی در کودک؛ چگونه کودکی خردورز داشته باشیم؟
فلسفه برای کودکان چیست و ابزارهای آن کدام است؟ بررسی دیدگاه رهبری عزیز در این مساله
قصه و قصهگویی ابزاری برای رشد فلسفیدن در کودکان؛ بایدها و نبایدهای قصهگویی
🔺بازگویی قصص قرآنی برای کودکان، آری یا خیر؟
چگونگی روایتگری قصههای پیامبران برای کودکان؟
بهطور خاص، کار روی قصه حضرت نوح علیهالسلام؛ بیرون کشیدن مولفههای اخلاقی، تربیتی داستان.
✅ راههای شکوفایی استعدادهای اخلاقی و شناسایی موانع شکوفایی آنها:
🔺هستههای اولیه اخلاق در کودکان کدامند؟
ویژگیهای همدلی، وجدان و خویشتنداری، چیستند؟ و چرا به آنها نیازمندیم؟ ارتباط این ویژگیها با دینورزی چیست؟
🔺راهکارهای تقویت همدلی در کودکان؛ چگونه کودکی همدل داشته باشیم؟
🔺 راهکارهای تقویت وجدان در کودکان؛ مواجهه با کودک زورگو، چگونه الگوی اخلاقی باشیم؟
🔺 راهکارهای تقویت خویشتنداری در کودکان؛ کنترل خشم و مهار امیال.
✅ راههای شکوفایی استعدادهای عمومی و شناسایی موانع شکوفایی آنها:
🔺منظور از استعدادهای عمومی چیست؟
گذر کوتاهی بر آنچه در مراکز استعدادیابی میگذرد.
🔺تقسیم کودکان به باهوش و کم هوش؛ صحیح یا غلط؟
🔺انواع هوش در کودکان مبتنی بر نظریه گاردنر
🔺بررسی هوشهای کلامی، منطقی ـ ریاضی، طبیعتگرا، مردمگرا و بین فردی، موسیقیایی، جنبشی و حرکتی، درونفردی، فضایی.
🔺ایجاد بسترهای مناسب رشد این هوشها و رفع موانع و عوامل تضعیف آنها.