Clicky
​​کانون فرهنگی آیه های سرزمین ایرانیان


مباحث مقدماتی:

🔺تربیت چیست و تربیت دینی کدام است؟
🔺تربیت برای کدامین هدف؟ (پرورش چمران‌ها یا اوپنهایمرها؟)
🔺هدف از تربیت در نگاه آیات و روایات
🔺 انواع استعدادها بر مبنای انسان‌شناسی دینی؛



راه‌های شکوفایی استعدادهای معرفتی و شناسایی موانع شکوفایی آن‌ها:

🔺آیا کودکان از وجود خداوند فهم و درک دارند؟
مقایسه نظریات مشهور در کشور با یافته‌های جدید اندیشمندان: کودکان از حدود چهار سالگی درباره خداوند درک و دریافت دارند!

🔺بررسی روانشناختی نوع رفتار والدین یا مربی بر تصویر ذهنی کودک از خداوند در دوره کودکی اول (بدو تولد تا سه سالگی) و کودکی دوم (سه تا هفت سالگی)
نگاهی به اصول و تکنیک‌های موجود در روایات دراین رابطه.

🔺دلبستگی‌های مکانی (بحثی مهم در روانشناسی محیطی) چگونه در ایجاد ریشه‌های هویتی در کودکان ایفای نقش می‌کنند؟
مهد هیأت، آری یا نه؟ مهد ـ مسجد، آری یا نه؟

🔺خردورزی به عنوان مبنای دین‌ورزی در کودک؛ چگونه کودکی خردورز داشته باشیم؟
فلسفه برای کودکان چیست و ابزارهای آن کدام است؟ بررسی دیدگاه رهبری عزیز در این مساله
قصه و قصه‌گویی ابزاری برای رشد فلسفیدن در کودکان؛ بایدها و نبایدهای قصه‌گویی

🔺بازگویی قصص قرآنی برای کودکان، آری یا خیر؟
چگونگی روایت‌گری قصه‌های پیامبران برای کودکان؟
به‌طور خاص، کار روی قصه حضرت نوح علیه‌السلام؛ بیرون کشیدن مولفه‌های اخلاقی، تربیتی داستان.



راه‌های شکوفایی استعدادهای اخلاقی و شناسایی موانع شکوفایی آن‌ها:

🔺هسته‌های اولیه اخلاق در کودکان کدامند؟
ویژگی‌های همدلی، وجدان و خویشتنداری، چیستند؟ و چرا به آن‌ها نیازمندیم؟ ارتباط این ویژگی‌ها با دین‌ورزی چیست؟
🔺راهکارهای تقویت همدلی در کودکان؛ چگونه کودکی همدل داشته باشیم؟
🔺 راهکارهای تقویت وجدان در کودکان؛ مواجهه با کودک زورگو، چگونه الگوی اخلاقی باشیم؟
🔺 راهکارهای تقویت خویشتنداری در کودکان؛ کنترل خشم و مهار امیال.



راه‌های شکوفایی استعدادهای عمومی و شناسایی موانع شکوفایی آن‌ها:

🔺منظور از استعدادهای عمومی چیست؟

گذر کوتاهی بر آنچه در مراکز استعدادیابی می‌گذرد.
🔺تقسیم کودکان به باهوش و کم هوش؛ صحیح یا غلط؟
🔺انواع هوش در کودکان مبتنی بر نظریه گاردنر
🔺بررسی هوش‌های کلامی، منطقی ـ ریاضی، طبیعت‌گرا، مردم‌گرا و بین فردی، موسیقیایی، جنبشی و حرکتی، درون‌فردی، فضایی.
🔺ایجاد بسترهای مناسب رشد این هوش‌ها و رفع موانع و عوامل تضعیف آن‌ها.
سرفصل آموزشی دوره هر مادر یک مربی
بازگشت به صفحه قبل
مشاهده گزیده هایی از فیلم های آموزشی دوره